Westfield Mall of the Netherlands

Ons bedrijf heeft voor diverse winkelpanden de luchtbehandeling mogen leveren voor dit architectonisch hoogstandje!, hieronder wat meer tekst en uitleg over de bouw van dit fraaie complex.

“Het creëren van één identiteit”, dat was het totaalconcept van Westfield Mall of the Netherlands. Dit komt voort uit de grote groep van verschillende blokken met verschillende identiteiten waar het bestaande winkelcentrum uit bestond. Onze visie was om deze verschillende blokken te verenigen, door één groot gebaar te maken wat verbindt, maar tegelijkertijd ruimte zou houden voor diversiteit binnen het totaalconcept.

Onze oplossing is geinspireerd op een zijden sjaal, die als een tweede huid soepel over het lichaam wordt gedrapeerd. Net zoals een sjaal een outfit kan afmaken, verbind ons strakke ontwerp de voorheen verspreide gebouwen doormiddel van zijn gedrapeerde façade. Door deze inspiratie, konden wij daarnaast het gesloten programma “verbergen” en juist openen waar nodig door de gevel op en neer te plooien. Dit stelde ons ook in staat om een duidelijke hiërarchie te maken tussen de verschillende ingangen, door het gebaar te benadrukken of juist te vereenvoudigen.

De interne lay-out is opgezet als een doorlopende lus. Deze 8-lus is zo opgezet dat je je steeds afvraagt wat er zich om de volgende hoek bevindt. Door de focus te leggen op deze zichtlijnen en door ze extra speciaal te maken door het implementeren van expressieve winkelpuien en speciale features, wordt de bezoeker constant getriggerd om zijn reis voort te zetten.

Façade & Techniek

De façade van Westfield Mall of the Netherlands is uniek. De betonnen façade, geinspireerd op een zijden sjaal, die ‘de Voile’ wordt genoemd, is van glasvezel versterkt beton en gemaakt met behulp van 3D technologie en innovatieve frees technieken. ‘De Voile’ bestaat uit 2900 elementen met een totale oppervlakte van 9.300 m2 en een totale lengte van 1,3 km.

De façade onder de voile is gemaakt uit verticale aluminium lamellen van geëxtrudeerde profielen om een contrast te creëren met de horizontaliteit van de voile. Met deze lamellen wordt een geleidelijke overgang gecreëerd richting de glazen of juist open gevel, waardoor bezoekers een vloeiende overgang ervaren van binnen naar buiten en vice-versa.

Voor het gesloten gedeelte van deze façade hebben wij een verlopend patroon op aluminium beplating ontworpen, die textuur, dimensie en schaal aan het project geeft. Waar ventilatie nodig was, kon dit grid makkelijk geintegreerd worden tussen de lamellen.

Vanwege de organische aard van ons ontwerp, was het essentieel om 3D modelleringssoftware te gebruiken zoals Rhino/Grasshopper en Revit/Dynamo. Samen met alle betrokken adviseurs: constructie, installatietechniek etc. hebben wij een Building Information Model gecreëerd. Hierdoor waren wij in staat om clashes digitaal op te lossen en om alle benodigde componenten in ons ontwerp te integreren. Dit model werd later gebruikt voor esthetische controles tijdens de uitvoeringsfase. Alle aannemers waren verplicht om 3D modellen te maken, welke geplaatst werden in een zogenaamd coördinatie model, wat ons in staat stelde om in 3D alle componenten te controleren en verifiëren.

Om zeker te weten dat onze hoge esthetische ambitie voor Westfield Mall of the Netherlands, gerealiseerd kon worden zijn de door ons gemaakte 3D modellen niet alleen gebruikt voor clashes maar ook voor het direct aandrijven van de 3D freesmachines, die de houten mallen voor de Voile maakte. En het heeft ons in staat gesteld om de spectaculaire bladen van The Central Plaza te maken.

Parkeren

Westfield Mall of the Netherlands is geen standaard winkelcentrum maar ontworpen als een bestemming met een ervaring. Deze ervaring begint al bij de parkeergarage, welke plaats heeft voor 4000 auto’s.

Wanneer je dit gebied binnenkomt, wordt je begroet door ruitvormige elementen die je naar binnen leiden. Elk gedeelte van de parkeergarage heeft een andere kleur voor een optimale oriëntatie. De parkeer lobby’s zijn ontworpen als een weerspiegeling van het winkelcentrum en nodigen je geleidelijk uit, door middel van hun open structuur, om het winkelcentrum te betreden.

Interieur

Als je eenmaal binnen bent, is de 8-lus een 1,8 km lange winkelpromenade door Westfield Mall of the Netherlands en zo gevormd dat je je steeds afvraagt wat er zich om de volgende hoek bevindt.

De algemene uitstraling en materiaal gebruik van het winkelcentrum is introvert. Het concept hierachter is dat deze basis de verschillende winkelmerken in staat stelt om te stralen. Dit maakt het winkelcentrum niet eentonig maar juist verschillend vanuit elke hoek. Het neutrale palet van witte, grijze en zwarte kleuren, leidt je continu en vloeiend door het winkelcentrum en de verschillende passages. Door het spelen met lijnen, (zelfde concept als de façade) deze te openen en te laten kruisen, waren wij in staat om verschillende eilanden te creëren binnen het winkelcentrum en ruimte te maken voor zitgelegenheden en kiosken. Dit is later ingevuld met het interieur van Saguez & Partners en de eigen concept studio van Unibail Rodamco Westfield.

Op het kruispunt van de 8-lus bevindt zich ‘The Central Plaza’. Dit centrale plein vormt het hart van ons ontwerp. Hier komen alle lijnen samen en versmelten in een spectaculair houten plafond. De 700 individuele spiraalvormige bladen, weven rond het centrale dakraam en maken dit een echte unieke bestemming binnen het winkelcentrum. Het ontwerp is gemaakt door gebruik te maken van een combinatie van Rhino/Grasshopper en Revit/Dynamo. Door ons eigen script te maken, waren wij in staat om ons ontwerp eenvoudig aan te passen om op deze manier een optimale vorm te creëren. Dit model is later gebruikt als een basis voor de constructie van het plafond.

Dit centrale knooppunt is één van de vier bestemmingen binnen Westfield Mall of the Netherlands en kan gebruikt worden als een volledig ingerichte evenementenruimte.

Een andere bestemming binnen de 8-lus is de food markt Fresh, welke is ontworpen in combinatie met Heyligers d+p. Het combineert de bestaande betonnen constructie met nieuwe stalen toevoegingen en creëert een lokale en industriële sfeer. Fresh combineert vakmanschap, smaak en beleving in één unieke locatie.

The Designer Gallery bestemming is ook onderdeel van de 8-lus en ontwerpen door …staat. The Designer Gallery is een straat binnen de Westfield Mall of te Netherlands die een unieke sfeer heeft. Jonge ontwerpers en startende ondernemers kunnen hier hun eigen boetiek beginnen. Met winkelpuien gemaakt van stalen witte frames die verschillen per winkel. Een moderne herinterpretatie van een klassieke Nederlandse winkelstraat.

Op de eerste verdieping van het winkelcentrum, boven de Designer Gallery, vinden we het ‘Eet Theater’ . Direct verbonden met de hoofdparking buiten en met een eigen ingang, onderscheidt het Eet Theater zich van de rest. Bij binnenkomst vanaf buiten, plooit de witte façade zich en de zwarte natuurstenen sawa’s trekken je naar binnen. Komende vanuit het winkelcentrum, prikkelen de vloeiende beweging van de gouden kettingen je zintuigen.

De vloeiende gordijnen aan het plafond volgen de beweging van lucht die in verschillende richtingen stroomt en plooien naar beneden bij de verschillende eetkiosken en markeren en definiëren deze plekken. Het delicate ontwerp geeft warmte en omarmt de bezoeker en zorgt ervoor dat de enorme ruimte op deze eerste verdieping je op een menselijke schaal begroet. Door het gebruik van verschillende lichtkleuren kan de sfeer worden aangepast aan de tijd van de dag of jaar en is het zeer veelzijdig qua sfeer.

Afgezien van het uitgesproken plafond, is het verdere materiaalgebruik van het Eet Theater introvert en consistent met het ontwerp van Westfield Mall of the Netherlands. Met dezelfde visie dat een winkelier moet stralen, hebben we hiervoor een uitstekende achtergrond gecreëerd.

Stedelijke ecologische inbedding

Westfield Mall of the Netherlands is bijna alzijdig omsloten door wegen en bebouwing. Het was een uitdaging om een ontwerp te maken dat zich voegt en reageert naar zijn omgeving ondanks zijn introverte karakter. De gevelplooiing en entrees reageren direct op hun context door grote of subtiele gebaren subtiele afhankelijk van de snelheid van de passant of automobilist.

Alle zijden van het complex hebben hun eigen karakter binnen het verbindende gebaar. Ter plaatse van de Burgemeester Banninglaan plooit het volume zich naar binnen om ruimte te bieden ten opzichte van de overstaande bebouwing. De groenwanden aan de Heuvelweg en Noordsingel (reeds bestaand) fungeren als ecologische steppingstones naar het Zijdepark en Park Duivensteyn. De Weigelia opent zich vanaf de hoofdentree groots naar zijn bezoekers en plooit ter plaatse van het water mee naar binnen om de toekomstige brugconnectie aan te geven.

Met dank aan de nieuwsbrief van Archidat Bouwinformatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
Vragen over ons assortiment? Team Lucht & Ventilatie staat ook op WhatsApp voor je klaar, stuur ons gerust een bericht via WhatsApp.